Editable ли е текстът?

Случая е такъв – имаме текст в Illustrator и искаме да му предадем някаква по-различна форма. Редно да го направим така, че всичко да стане максимално гъвкаво за работа след това – да може да се променя формата, която сме му дали както и да може да променяме самия текст без много усилия.

Ето един от вариантите, с който нещата стават както трябва и най-вече гъвкави за обработка и след промените. Имаме някакъв текст, селектираме го и Object > Envelope Distort > Make with warp ( ctrl+ alt+ shift+ V ).

Така текстът може да добива доста различни форми в зависимост от стойностите, които ще дадете на warp-а. Дали този warp се появява в appearance панела, за да може да се едитва? Всъщност не. Няма го там, но това не значи, че не може да се едитва. За да промените стойностите на warp-а, единият вариант е със селектиран текст да отидете отново на Object > Envelope Distort > Make with warp ( ctrl+ alt+ shift+ V ), а другият пак със селектиран текст да погледнете в горният десен ъгъл, където ще видите drop down меню, от където може да променяте формата.

А текстът? Дали той може да се променя, докато е warp-нат. Естествено че може. В много случай в Illustrator нещата не изглеждат editable, но всъщност всичко е доста живо и податливо на лесни промени. И в този случай е така. Ако отидете с text tool-a върху текста ще установите, че не може да се промени по стандартния начин. Но ето го варианта – на картинката по-горе отстрани на drop down менюто има две бутончета. Едното е edit envelope, а другото edit content. Трябва ни edit content нали :). В момента в който го натиснете текстът става editable и може да го променяте, докато warp-а си стои приложен. В момента в който натиснете edit content ще забележите и че на слоя на който е текстът се появява триъгълниче, което индикира, че в слоя има подслой, което прави текста “жив”.

Въпреки, че в Illustrator не се намита думичката “Smart” по менютата, явно нещата са доста “по-умни” отколкото изглеждат на пръв поглед.

Коментари през Facebook

6 Comments
  • Ivan Savkov
    July 15, 2008

    това е добър начин, но не винаги достатъчно гъвкав и добър.
    представи си някаква тотално крива форма.
    тогава какво правим?

    аз правя следното. просто си правя на ръка формата която трябва да следва текста и после с подиструмент на текста го пиша по формата.

  • ph1x
    July 16, 2008

    Без значение дали е леко крива или тотално криво изкривена форма тексът си остава editable…това беше идеята … а че ако тръгнеш ръчно да си правиш shape и да пишеш по него е по-гъвкавият вариант за форма спор няма.. и в двата случая текстът може лесно да се променя след това – editable е…ти го правиш по втори начин…
    сещам се за нещо – понякога го правя по трети начин – правя текстът с всичките му ефекти и красоти, обръщам го на криви, създавам art brush от текста и apply-вам art brush-a с текста на форма – тогава ефектът в доста случаи е по-як, но не е editable, а идеята ми беше за editable така, че за тази техника повече друг път:)

  • Ivan Savkov
    July 22, 2008

    е да прав си. но то във всички случи трябва да си пазим едно работно копие на файла и тогава да се мисли за файл който да се праща за печат – демек .eps . там щеш не щеш ги обръщаш на криви.
    на мен ми се е случвало друго и честно казано не знам защо така става понякога.
    сейфам си аз файла като .ai с идеята че има още да се работи по него. Отварям го след ден примерно и ми прави гадния номер че е обърнал шрифта на криви и пак трябва да го набирам. а не съм го обръщал.
    Честно казано не мога да си го обясня това.
    Ако имаш някакви идеи – казвай, ще те изслушам внимателно.

  • ph1x
    July 22, 2008

    хм .. може би Illustrator-а ти бъгва нещо при save. Не ми се е случвало такова нещо. Изключвам възможността, че когато сейваш му даваш някакво compatibility с по-стари версии умишлено или не, което може да ти превръща текста в криви. Другото, което ми идва на ум, е че шрифта ти е лицензиран и Illustrator при save го обръща на криви умишлено. Понякога отказва да експортва, когато шрифта е лицензиран, и трябва да го обърнеш на криви, за да експортнеш, но да ти го обръща в криви автоматично по тая причина ми звучи малко фантастично.
    Мисля си някакви неща, който ми хрумват в движение и може и да не са близко до истината :).
    Няма логика да ти обръща текста на криви без да искаш. Как точно го запазваш? За каква версия .ai? И с кой шрифт ти се е получило така?

    Това обръщане става или като затваряш (сейваш) файла или когато го отварящ. Когато го отваряш пита ли те нещо или директно си го отваряш без въпросителни и виждаш, че текста е на криви?

    Имал съм леко подобен проблем с Photoshop два пъти – запазвам файла и ми flat-ва всички слоеве, но след това забива и започва да ме боли глава и сърце ако съм си играл дни да стигна до тук.

  • Ivan Savkov
    July 22, 2008

    Вкъщи работя на CS3 , но в офиса бачкам с 10-та версия и със CS2, затова се налага да ги сейфам за 10-та.
    не го прави винаги този проблем , но на 10-тина файла един става така.
    Когато отварям файла ме пита дали да ъпдейтне и аз казвам – да. и въпреки това си ги обръща.
    пак ти казвам – не винаги, но се чудя от какво е.

  • ph1x
    July 22, 2008

    Когато те пита да ги ъпдейтне и шрифта с който си го правил не е load-нат на машината, текста се конвертира в криви. Тъй като не е load-нат Illustrator нямам как да ти го възпроизведе по друг начин. В противен случай ще ти изкара generic текст, който ти гарантирам, че няма да ти върши работа и ще е далеч от първоначалния ти замисъл.

    Не само при този случай, но и по принцип е добре да работиш само на една машина (знам, че често не се получава), с една и съща операционна система, с една и съща версия на софтуера, с едни и същи цветови настройки и профили, с едни и същи шрифтове и при лейаут софтуера (InDesign, Quark Xpress) дори и с едни и същи плъгини, за да не се губи инфо, когато работиш с raw файлове. Като казвам raw имам предвид работните формати – psd,fla,ai,indd,aep и тн. А след като работиш едни и същи файлове на различни машини се стреми към максимална унификация на тези характеристики по-горе на различните машини.

    Най-голям шанс всичко да се запази (за display и print) е да експортнеш PDF (или eps, или еднослоен tif), в противен случай стават разни непредвидени промени както виждаш 🙂

Остави коментар

Your email address will not be published. Required fields are marked *